Moedertaal

Moeizaam las ze het dialect.
Gronings is niet gemakkelijk te lezen.
Veel woorden was ze vergeten.
Ze zuchtte het leken nu wel buitenlandse klanken.
Ze las nu de tekst hardop.
Het verdrongen heimwee sprong in haar op.
Ze las door, zich koesterend aan de klanken uit haar kindertijd.
Daardoor las ze zich als ware thuis!
.

8 gedachtes over “Moedertaal

  1. Ach dat doet me denken aan mijn vader, die Fries van oorsprong was. Zelfs toen hij al aardig dement was begon hij weer Fries te praten als zijn familie op bezoek kwam terwijl hij dat echt al jaren nooit meer sprak.

  2. Grappig. Ik heb datzelfde met het Zeeuws. Ben daar nu inmiddels al bijna 20 jaar weg, maar verleren doe je het nooit. En het als ik iemand Zeeuws hoor praten dan voel ik me weer thuis.

Geef een reactie

