Waar zeggen ?

Sommige mensen gaan naar een waarzegger om hun toekomst te laten voorspellen.
Bijbelse profeten zijn ook waarzeggers maar geen voorspellers, ze zijn waarachtige sprekers. Ik bedoel dat ze de waarheid vertellen, je waarschuwen voor de gevolgen van je gedrag in de toekomst. Vandaag de dag zijn er weinig echte waarachtige waarzeggers. Mensen met een waarachtige mond.

12 gedachtes over “Waar zeggen ?

  1. Dat is duidelijke taal die je hier neerzet.
    Er waren vroeger (in DIE) tijd profetenscholen, waar een gedegen opleiding werd gegeven in de herverbinding met het Alomvattende. Vandaaruit werd inzicht verkregen en kon de profeet spreken. Daarom wordt er in de bijbel ook gesproken over valse profeten.

  2. Ware woorden in valse zinnen…

    elke waarheid heeft ontelbaar veel gezichten
    om wat komt of is gebeurd
    zelden is ze niet gekleurd
    nooit is ze transparant, zelfs niet in gedichten

    Lenjef

    1. Zoals Lenjev schrijft, de waarheid heeft vele gezichten. Bijbelse profeten ken ik niet, ja uit de bijbel maar dat is een boek wat vele malen is vertaald en de waarheid zoals bedoeld is waarschijnlijk grootdeels verloren gegaan. Ook hoef je geen bijbels profeet te zijn om te waarschuwen voor de gevolgen van gedrag. Ik weet niet waarom je juist die profeten noemt.

      1. Ja Margreet
        Het ging mij om de waar(=echtheid) zeggers.
        Dat waarzeggers andere doelen hebben als profeten.
        ik noem profeten omdat ik erover lees en nadacht Margreet

  3. Novelle,

    Of Bijbelse profeten het bij het rechte eind hadden/hebben, daar kan ik niet over oordelen.
    Toekomstvoorspellers / waarzeggers moet je maar met een korreltje zout nemen.
    Voor de grap ben ik wel eens bij zo’n kermistentje naar binnen geweest, maar dat was weggegooid geld.
    Toch zijn er mensen geweest, die mij jaren geleden dingen gezegd hebben, die ik niet voor mogelijk achtte en nu uitgekomen zijn.
    Ik vind de stukjes, die je in augustus en juli hier geschreven bijzondere teksten.

    Groetjes,

    jeer

    p.s.
    Wat het gedicht van Goethe betreft, vind ik het niet dramatisch.
    Voor mijn gevoel kan het best eens over een vrouw gaan!

  4. Waar en waarlijk gesproken! Het blijft allemaal ingewikkeld want ja, WAT is nu precies de waarheid? Zoveel mensen hebben een waarheid en willen de ander overtuigen van hun eigen waarheid. Hmmm, klinkt ingewikkeld wat ik nu zeg. Ik ga hier zelf even over nadenken…… 😀

  5. Misschien zijn er inderdaad niet veel waarachtige zeggers, maar ik denk dat er tegenwoordig nog minder waarachtige toehoorders zijn, want willen die het nog wel horen dat wat uit die waarachtige monden gesproken wordt.

Geef een reactie

